18. oktober 2017: Er jodmangel igjen et folkehelseproblem?

Jodmangel kan føre til struma, som tidligere var utbredt blant innlandsbefolkningen i Norge. Nå er jodmangel på vei tilbake.

Struma, dvs forstørret skjoldbruskkjertel, var tidligere utbredt blant innlandsbefolkningen i Norge. Struma skyldes lavt jodinntak over lang tid. Kraftfôr til kyr har siden den gang blitt beriket med jod; derfor er melk og meieriprodukter i dag er den viktigste jodkilden vår. Nye undersøkelser tyder på at jodmangel igjen er i ferd med å bli et folkehelseproblem i Norge. Melkeinntaket har gått ned samtidig som mange ikke spiser tilstrekkelig med fisk. Det er særlig unge kvinner og gravide som er utsatt. Selv mild og moderat jodmangel før og under svangerskapet kan ha negative konsekvenser for barnets utvikling. Dr.philos. Helle Margrete Meltzer, forskningssjef ved Folkehelseinstituttet, vil belyse Norges jodhistorie og diskutere funn fra nyere studier som gir grunn til bekymring.

Foredraget finner sted på Litteraturhuset onsdag 18. oktober, klokken 19:30.