Valgkamp og retorikk

«Er det én ting du kan stole på, så er det at høyresida alltid vil komme ut til forsvar for profitten til rikfolk
– Audun Lysbakken (SV)

«Er det én ting du kan stole på, så er det at venstresida vil sette hatet mot private foran hensynet til barn og eldre
– Eirik Lae Solberg (H) [Begge sitat: Dagbladet.no 27.04.2019]

Når valgkampen er i gang blir retorikken uunngåelig skarpere. Men hva kjennetegner valgkampretorikk, og når undergraver retorikken den offentlige debatten?

Logikksjekk: Ole Hjortland og Pål Antonsen
Retorikk er en sentral del av valgkampen. Men hvor går grensen mellom overtalelse og undergraving av den offentlige debatten? Dette vil Ole Hjortland og Pål Antonsen fra Logikksjekk svare på.

Valgkampretorikken har som formål å vinne velgere. Velykket retorikk for partiene er derfor retorikk som overtaler tilhørerne. Imidlertid er den typen retorikk vi lett overtales av, ikke nødvendigvis retorikk vi bør overtales av. Stråmenn, personangrep og annen uredelig retorikk brukes hyppig for å vinne velgere, men fører til en argumentasjon som verken understøtter eller imøtegår påstandene som diskuteres.

I foredraget ser vi på retorikk og argumentasjonsfeil i valgkampen og den politiske debatten. Arbeidet er en del av formidlingsprosjektet Logikksjekk, som i perioden 2018-2019 har vært en fast spalte i Morgenbladet. Logikksjekk er på mange måter en videreføring av faktasjekk. Mens faktasjekk fokuserer på usannheter, fokuserer logikksjekk på argumentasjonen som brukes i debatter. Er argumentene gode? Sannsynliggjør de påstandene som er lagt frem? Brukes det uredelige debatteknikker for å villede publikum?

Ole Hjortland er førsteamanuensis i filosofi ved Universitetet i Bergen. Han har PhD i filosofi fra University of St Andrews (2009). Han har arbeidet som forsker ved Arché Research Centre (St Andrews) og Munich Center for Mathematical Philosophy (LMU München). Pål Antonsen er postdoktor i filosofi ved Universitetet i Bergen. Han har PhD i filosofi fra Trinity College Dublin (2014). Han har arbeidet som underviser ved Trinity College Dublin og University College Dublin.

Arrangementet finner sted  på Café Christie, torsdag 5. september, klokken 17:00. Gratis og åpent for alle.