Forsker Grand Prix bak kulissene

10 doktorgradsstudenter står på scenen og har fire minutter på seg til å fortelle hva de forsker på. Hvordan kan flere års forskning komprimeres til bare fire minutter? Jo, ved å delta på Forsker Grand Prix.

Forsker Grand Prix er Norgesmesterskapet i forskningsformidling. Ti forskere får fire minutter på seg til å engasjere publikum og dommere. Tre går videre til finalerunden, med fire nye minutter til å overbevise. Men hva skal til for å nå helt til topps, og hvordan forbereder forskerne seg?

Med oss har vi Ingvill Rosenlund, scenecoach. Sammen med fire kommunikasjonsrådgivere danner hun teamet som jobber med kandidatene. I løpet av tre måneder får forskerne individuell coaching der de blant annet lærer mer om storytelling, presentasjonsteknikker, stemmebruk og kreativ tenkning. Noen har en tydelig historie når de møter coachene for første gang, andre trenger tid og inspirasjon til å tenke annerledes for å nå ut med forskningen sin. Ingvill gir oss et innblikk i hvordan coachene jobber.

To av dem som har gått helt til topps i Forsker Grand Prix er Marte Bygstad-Landro fra VID vitenskapelige høgskole (vinner 2018) og Siri Vatsø Haugum fra Institutt for Biovitenskap ved Universitetet i Bergen (vinner 2019).

Marte forsker på depresjon og skam. Hvordan er det egentlig å være deprimert? Hva er skam? Hva har skam med depresjon å gjøre? Marte vil presentere forskningen sin på fire minutter og dele erfaringen om hvordan det var å være med og hvordan det siste året har vært etter hun vant.

Siri Vatsø Haugum, årets vinner av Forsker Grand Prix, er blant de som går på scenen onsdag 16. oktober. Foto: Forskningsdagene i Bergen.

Den ferske vinneren av årets Forsker Grand Prix, Siri, forsker på hva som egentlig skjer i naturen når det plutselig blir tørt. Målet er å finne ut hvordan vi kan forme det gamle kulturlandskapet på kysten slik at det vil fortsette med å levere økosystemtjenester som karbonlagring og mat i et mer ustabilt klima. Også Siri vil presentere forskningen sin på fire minutter og dele erfaringer fra deltakelsen.

Sist, men ikke minst, vil lederen for Forskningsdagene i Bergen, Silje Vik Pedersen fortelle om organiseringen rundt arrangementet og hvorfor Forsker Grand Prix er en viktig arena for forskningsformidling.

Om du har en formidlingsspire i magen, eller er interessert i god forskningsformidling, er dette et arrangement du ikke kan gå glipp av!

Arrangementet finner sted på Det Akademiske Kvarter (Teglverket), onsdag 16. oktober, fra klokken 17:00. Gratis og åpent for alle. Arrangører: Selskapet til Vitenskapenes Fremme og Studentersamfunnet.