14. mars: Globale samfunsutfordringer

Foto: The Borgen Project.

I Norge og i Bergen kan vi glede oss over at spedbarnsdødeligheten er svært lav; 3 per 1,000 levende fødte. Situasjonen er en helt annen i andre deler av verden: I Afrika sør for Sahara og i India er den på 30-50. FNs bærekraftsmål for helse har som mål å redusere spedbarnsdødeligheten til 12 per 1,000 levende fødte. I en verden med enorme forskjeller, kan vi endre dette? Hvordan?

Forskningsprosjekter som kan redusere spedbarnsdødelighet er bare ett eksempel på forskning på globale samfunnsutfordringer som vil bli belyst av professor Bente E. Moen. Et annet eksempel er å ha en anstendig arbeidssituasjon, der man ikke blir skadet av forhold på arbeidsplassen. I dag dør en arbeidstaker hvert 15. sekund som følge av skader eller sykdom forårsaket av forhold på arbeidsplassen. Det er ingen tvil om at denne type skade og sykdom kan forebygges. Spørsmålet er hvordan vi gjør dette.

Universitetet i Bergen satser strategisk på å bygge opp kompetanse som er relevant for FNs bærekraftsmål, og Moen vil fortelle om noen av universitetets planer og videre strategier på dette feltet. Ved hennes eget Senter for internasjonal helse har forskningen som mål å utvikle og evaluere tiltak som kan forbedre situasjonen i de landene der vi har de største problemene, og er svært opptatt av forskjeller mellom befolkningsgrupper. Forskningen skal ha en reell betydning for fattige populasjoner i verden. Senterets ansatte har utviklet partnerskap med universiteter i en rekke lavinntektsland, og har god lokal forankring for sine prosjekter.

Professor Bente E. Moen leder Senter for internasjonal helse, samt den strategiske satsingen Globale samfunnsutfordringer ved Universitetet i Bergen. Hun er utdannet lege, tok doktorgrad i 1991, har vært professor i arbeidsmedisin siden 1995; og ble professor i global helse i 2012. Moen har veiledet 25 doktorgradsstudenter, hvorav ti fra lavinntektsland, og har skrevet mer enn 200 vitenskapelige artikler i internasjonale tidsskrifter.

Foredraget finner sted på Litteraturhuset onsdag 14. mars, klokken 19:30. Medlemmer og ikke-medlemmer er velkomne. Fri adgang.