13. september: Hvem vant debatten? Hva skal vi med offentlig debatt?

Hva skal vi med offentlig debatt? Og hva er en god offentlig debatt? Valgkamp får ikke alltid frem det beste i samfunnsdebatten, men den tilspissede valgkampretorikken engasjerer — på godt og på vondt.

Tid og sted: “Vårt Vestland” på Bergen Offentlige Bibliotek, Onsdag 13. september 2023 kl. 19:00
Foredraget er gratis og åpent for alle.

I innlegget skal vi følge den offentlige debatten i Norge gjennom et dypdykk i en av de siste årenes mest omdiskuterte politiske hendelser.
Var det et retorisk havari eller et politisk mesterstykke?

Vi skal spore debatten fra den “kjedelige” argumentasjonen i NOU-er og Stortingskomiteer, til opphetet meningsbrytning på Politisk Kvarter og sosiale medier. Hva forteller de ulike debattarenaene oss om det offentlige ordskiftet. Og hvem vant debatten?

Ole Hjortland er professor i filosofi og prodekan for forskning ved Det humanistiske fakultet.

Hjortland forsker på logikk og argumentasjon, og sammen med Pål Antonsen har han fulgt offentlig debatt gjennom spalten Logikksjekk i Morgenbladet. Denne høsten følger han debattene i valgkampen sammen med 900 ex.phil-studenter.

Kvelden ledes av Inga Berre – preses i Selskapet til Vitenskapenes Fremme.